- Konsekwencje przemocy doznawanej w dzieciństwie. Odległe skutki traumy.
- Praca z osobą doznającą przemocy – motywowanie jej do zmiany i przyjęcia pomocy.
- Praca z osobą stosującą przemoc – motywowanie jej do zmiany.
- ABC przeciwdziała przemocy w rodzinie – diagnoza, interwencja, pomoc.
- Podstawy prawne polskiego systemu rozwiązywania problemów alkoholowych – ustawa z dnia 10 stycznia 2018 roku o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych; (omówienie ustawy; uprawnień członków KRPA)
- Mediacje rodzinne
- Diagnostyka dziecka z podejrzeniem wykorzystania seksualnego
- Przemoc domowa – przemoc rówieśnicza – cyberprzemoc – przemoc seksualna
- Przemoc instytucjonalna
- Współpraca pomiędzy szkołą a instytucjami pomagającymi rodzinie
- Metoda Dialogu Motywującego.
- Funkcjonowanie rodziny z problemem alkoholowym w kontekście mechanizmów uzależnienia i współuzależnienia:
– kontakt z osobą uzależnioną i współuzależnioną – zasady prowadzenia rozmów (nawiązanie kontaktu, forma i zakres pytań́, radzenie sobie z emocjami, plan pomocy, metody leczenia)
– zastosowanie metody Dialogu Motywującego - Interwencja wobec osób uwikłanych w przemoc:
– praktyczne ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z klientem roszczeniowym, agresywnym, wycofanym itp.
– diagnoza sytuacji i potrzeb osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;
– kontakt z osobą stosującą przemoc - Profilaktyka – rekomendacje PARPA oraz doświadczenia praktyczne z realizacji zadań profilaktycznych; warunki i standardy dla prowadzących programy profilaktyczne w tym przyjęcie założeń niezbędnych jako warunki brzegowe stanowiących, że:
a. program powinien być zgodny z aktualnym stanem wiedzy z dziedziny, której dotyczy,
b. program powinien opierać się na sprawdzonych strategiach redukowania
czynników ryzyka lub wzmacniania czynników chroniących,
c. program powinien wykorzystywać różne „kanały” wpływu na zachowania i
postawy młodych ludzi, np. aktywnie angażować nauczyciela, rodziców,
liderów młodzieżowych, media,
d. program powinien mieć dobrze przygotowanych realizatorów, którzy dbają o jakość programu,
e. program powinien zadbać o możliwość skorzystania z konsultacji specjalisty, „superwizora”, dotyczącej przebiegu programu oraz jego realizacji lub systemu wsparcia dla realizatorów, umożliwiającego wymianę doświadczeń,
dzielenie się pomysłami,
f. powinien zakładać stosowanie interaktywnych metod edukacji,
g. projektowane ćwiczenia i informacje muszą być dostosowane do poziomu
rozwoju adresata, powinny być przekazywane w sposób rzetelny oraz
uwzględniać poziom wiedzy już posiadanej.
Współpraca z przedstawicielami innych służb w realizacji procedury NK, ćwiczenie umiejętności:
– udzielania kompleksowych informacji o:możliwościach uzyskania pomocy, w szczególności psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej, oraz wsparcia, w tym o instytucjach i podmiotach świadczących specjalistyczną pomoc na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie,
– formach pomocy dzieciom doznającym przemocy w rodzinie oraz
instytucjach i podmiotach świadczących tę pomoc,
– możliwościach podjęcia dalszych działań mających na celu poprawę
sytuacji osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą
w rodzinie;
- Możliwości pomocy osobom dotkniętym zjawiskiem przemocy domowej. Zachowanie sprawców oraz sytuacja psychologiczna ofiar
- Budowanie własnych modeli działań
- Miejskich/Gminnych Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Procedura zobowiązania do leczenia odwykowego
- Działania profilaktyczne realizowane w środowisku szkolnym i rodzinnym oraz ich oddziaływanie
- Praca z osoba uzależnioną i współuzależnioną rodziną, motywowanie do leczenie i kontrola
- Kontrola punktów sprzedaży alkoholu
- Skuteczna realizacja zadań KRPA
- Diagnozowanie problemu uzależnień na terenie gminy
- Pierwszy kontakt z osobą uzależnioną – motywowanie do podjęcia leczenia oraz z osobą współuzależnioną
- Skuteczne strategie profilaktyczne
- Standardy programów profilaktycznych oraz ich ewaluacja
- Narkotyki i inne środki psychoaktywne popularne wśród młodzieży – diagnoza i przeciwdziałanie uzależnieniom
- Antynarkotykowa profilaktyka lokalna
- Uzależnienia behawioralne pod kątem pracy w Komisji Alkoholowej – nowe zadania, metody i rozwiązania.
- Organizowanie spotkań z mieszkańcami o tematyce profilaktycznej
- Skuteczna i efektywna współpraca KRPA z Zespołem Interdyscyplinarnym
- Motywowanie do podjęcia leczenia – praktyczne zasady, wywiad motywujący, metody pracy z osobami uzależnionymi
- Metody i rodzaje terapii osób uzależnionych
Interesuje Państwa inny temat? Zapraszamy do kontaktu!